İnternet kullanımının yaygınlaşması ve teknolojik gelişmelerin interneti hayatın önemli bir parçası haline getirmesiyle birlikte internet reklam fiyatlarına bağlı olarak markaların internet reklamlarına ayırdıkları bütçe de artıyor.
Bir internet sitesine reklam vermek istediğinizde, ödeme koşulları birkaç farklı maliyet türüne göre hesaplanıyor. En çok kullanılan ödeme şekilleri ve detaylarını sizin için listeledim.
1. Görüntüleme Başına Fiyatlandırma (CPM: Cost Per Mile / Thousand Impressions)
Reklamverenin görüntüleme başına ödeme yaptığı fiyatlandırma sistemi. CPM fiyatlandırmasında ziyaretçinin reklama tıklaması gerekmiyor. İnternet reklamının bulunduğu sayfanın 1000 kezgörüntülenmesi 1 birim sayılıyor ve reklam bu birim üzerinden fiyatlandırılıyor.
Display Advertising olarak da adlandırılan Banner’lar ve Zenginleştirilmiş Medya Uygulamaları (Rich Media Ads) genel olarak CPM üzerinden fiyatlandırılıyor. Görüntüleme Başına Fiyatlandırma uygulamalarında piyasa standartları, banner’ın büyüklüğü ve formatına göre değişiyor. Genel bir standart henüz oturmamış olsa da piyasada talep edilen ücretler CPM başına 1-10 TL arasında değişiyor. Yayıncı bu fiyat aralığını banner türü ve site kalitesine göre artırabiliyor.
Örnekler:
728×90 piksel banner ( 1 CPM: 4 TL )
120×400 piksel banner ( 1 CPM: 2 TL )
728×90 piksel “expandable” banner ( 1 CPM: 6 TL )
Ad Corner ( 1 CPM: 6 TL )
Interstitial Banner ( 1 CPM: 4 TL )
Fiyatlandırma Örneği:
Bir birim CPM fiyatı 2 TL olan 1.000.000 görüntülenmede toplam maliyet 2.000 TL’dir.
1.000.000 / 1.000 = 1.000 birim
1.000 birim X 2 TL CPM = 2.000 TL
Avantajlar/Dezavantajlar
CPM yöntemi bilinçaltı online pazarlamada ve marka bilinirliğinin arttırılması konusunda yeni bir marka ya da ürünü tanıtmak amacıyla kullanılabiliyor. Marka böylece ziyaretçinin karşısına sürekli çıkarak güvenilirlik sağlamayı amaçlıyor. Ayrıca bu tip uygulamaları tıklama başına maliyet getiren uygulamalarla birlikte kullanmak farkındalık yaratmanın yanısıra reklamverenin web sitesine trafik sağlayabiliyor. Bu nedenle reklamın tıklanma sonuçları değil görüntülenme sayısı ücretlendiriliyor.
CPM uygulamalarının dezavantajı tıklama oranlarının düşük olması ve web sitenize önemli bir trafik sağlamaması. Bu uygulamalar uzun vadede marka bilinirliğini artırarak avantaj sağlayabiliyor fakat kısa vadeli ve performansa dayalı kampanyalarda pek faydası olmuyor.
2. Tıklama Başına Fiyatlandırma (CPC: Cost Per Click)
Reklamverenin tıklama başına ödeme yaptığı internet reklamları ücretlendirme modelidir. Tıklama başına fiyatlandırma, web sitesi ziyaretçi sayısı ya da reklamın görüntülenme oranına göre değil; reklam görseline veya bağlantısına tıklanma sayısına göre belirleniyor.
Google Adwords ve Google Display Nwetwork reklamları, Facebook reklamları, akıllı linkler (Linkz) ve benzeri reklam formatlarında ağırlıklı bu fiyatlandırma sistemi tercih ediliyor.
Piyasa Standartları
– Google Adwords reklamlarında standart bir fiyatlandırma uygulanmıyor. Tıklama maliyetleri seçilen anahtar kelimelere göre açık arttırma yolu ile belirleniyor. Minimum harcama zorunluluğu bulunmadığı gibi reklamlar için ödenecek tutar reklamveren tarafından belirleniyor. Örneğin 10 TL’lik günlük toplam bütçe ve reklama yönelik her tıklama için maksimum 30 kuruşluk bir maliyet belirlenebiliyor.
– Facebook reklamlarının fiyatlandırması hedef kitle belirlenerek açık artırma yolu ile belirleniyor. Facebook reklamlarında da Google Adwords’de olduğu gibi anahtar kelimeler tıklama maliyetleri açısından önem taşıyor.
internet reklamları fiyatlar CPA satın alma
– Web sitesi sayfalarında metinsel içeriğe entegre edilen Akıllı Link uygulamalarında CPC fiyatlandırmaları sabit ve reklamı vermeden önce tıklama başına ne kadar ödeneceği biliniyor. Akıllı Link uygulamalarında piyasa standardı yaklaşık olarak 0.40 TL oluyor ve bu rakam da akıllı linkler ile yayınlanan reklam kutusu formatına göre (statik imaj, flash animasyon, video vb.) değişkenlik gösteriyor.
Avantajlar/Dezavantajlar
CPC uygulamaları yeni bir marka veya ürünü tanıtırken veya performans bazlı kampanyalarda reklamverenin web sitesine hızlı trafik sağlamak konusunda oldukça faydalıdır. Uygulamaların bütçe ile paralel performans sağlaması ve bütçe karşılığında yaklaşık ne kadar trafik alınacağının ölçülebilir olması tercih nedeni oluyor.
Tıklama başına maliyet uygulamalarının dezavantajı bulunmuyor. Fakat bu uygulamalarda reklamverenin dönüşüm oranlarına dikkat etmesi gerekiyor. Eğer bir kampanya esnasında tıklamalar üzerinden gelen ziyaretçilerin dönüşüm oranı düşükse reklamverenin kampanya içeriğini ve araçlarını gözden geçirmesi doğru bir yaklaşım olur.
3. Aksiyon Başına Fiyatlandırma (CPL: Cost per Lead/Cost per Action)
Ziyaretçinin internet reklamına tıklayarak reklamverenin web sitesine yönlendirilmesinden sonra reklamveren tarafından tanımlanmış aksiyonu gerçekleştirmesi sonucu fiyatlandırmadır. Bu aktiviteler kayıt/başvuru formu, e-bülten aboneliği, site üyeliği vb. olabiliyor. Satın alma ya da para transferi gibi işlemler bu fiyatlandırmaya dahil edilmiyor.
Aksiyon başına fiyatlandırma sistemlerinde kontrol büyük oranda reklamverende oluyor. Reklamın hangi siteler üzerinde yayınlanacağını belirleyebiliyor ve sürekli kontrol edebiliyor. Bu belirlenen aksiyonun genellikle ücretsiz olmasından kaynaklanıyor.
Aksiyon başına fiyatlandırma sistemi banner’lar, Google Adwords veya akıllı linkler gibi tüm internet reklam araçları üzerinden uygulanabiliyor. Fiyatlandırma görüntüleme veya tıklama maliyetleri üzerinden değil; sadece belirlenen aksiyonun gerçekleştirilmesi üzerinden belirleniyor. Ziyaretçinin gerçekleştirdiği her aksiyon başına bir ünite fiyatı belirleniyor ve bu fiyatlandırma uygulanıyor.
Piyasa Standartları
CPL uygulamalarında bir fiyatlandırma standardı bulunmuyor. Bu uygulamalar belirlenen aksiyonun detayına göre tamamen reklamveren ve yayıncının pazarlığı üzerinden belirleniyor.
Avantajlar/Dezavantajlar
Aksiyon başına fiyatlandırma sistemleri internet reklamcılığında en faydalı yöntemlerden biridir. Reklam aracıyla trafiğim hangi kaynaktan geldiği önemsenmeksizin sadece belirlenen aksiyon gerçekleştirildiğinde ödeme yapılıyor.
Uygulamada dezavantaj sayılabilecek konu, belirlenen aksiyonun net bir tarih aralığında tamamlanmasının mümkün olmaması denebilir. CPL bu nedenle uzun süreli ya da dönemsel bir reklam stratejisi olarak kullanılmalıdır. Çünkü kısa vadeli kampanyalarda istenilen sonucun alınıp alınmayacağı kesin olarak bilinemiyor.
4. Satın Alma Başına Fiyatlandırma (CPA: Cost Per Acqusition)
Ziyaretçi reklama tıklayarak reklamverenin web sitesine yönlendirilmesi ve buradan ürün satın alması ile belirlenen fiyatlandırmadır. Satın alma ve para transferi gibi işlemler bu fiyatlandırmaya dahil oluyor.
Satın alma başına fiyatlandırma sisteminde reklamveren daha az kontrole sahiptir. Reklamın hangi siteler üzerinde yayınlandığını bilemiyor ve sürekli kontrol edemiyor. Bunun sebebi ise belirlenen “satın alma” işleminin ücretli olması.
Satın alma başına fiyatlandırma uygulamaları banner’lar, Google Adwords veya akıllı linkler gibi tüm internet reklam araçları üzerinden uygulanabiliyor. Görüntüleme veya tıklama maliyetleri üzerinden değil; sadece belirlenen satışın gerçekleştirilmesi üzerinden fiyatlandırılıyor. Ziyaretçilerin gerçekleştirdiği her satın alma başına bir ünite fiyatı belirleniyor ve buna göre fiyatlandırma yapılıyor.
Piyasa Standartları
Satın alma başına fiyatlandırma uygulamalarında hiçbir piyasa standardı bulunmuyor. Bu uygulamalar yapılan satışın detayına göre tamamen reklamveren ve yayıncının arasındaki pazarlık ile belirleniyor.
Avantajlar/Dezavantajlar
Uygulama, internet reklamcılığında en faydalı yöntem. Çünkü reklam aracından bağımsız olarak trafik nereden gelirse gelsin sadece belirlediğiniz satış işlemi gerçekleştirildiğinde ödeme yapılıyor.
Satın alma başına fiyatlandırma uygulamalarının dezavantajı sayılabilecek konu bu uygulamarda da belirlediğini aksiyonun yani satışın belirli bir tarih aralığında tamamlanmasının mümkün olmaması. Bu nedenle CPA uygulamaları da CPL uygulamaları gibi uzun süreli veya dönemsel bir reklam stratejisi dahilinde kullanılmalıdır. Kısa vadeli kampanyalarda istenilen sonucun alınıp alınmayacağını belirlemek mümkün olmuyor.
Alternatif Reklam Fiyatları
İnternet reklam fiyatları dahilinde henüz bir standarda oturtulmamış; reklamveren markalar, dijital ajanslar ve yayıncılar tarafından uygulamanın çeşidine göre tamamen kendi inisiyatiflerine bağlı olarak fiyatlandırılan farklı pazarlama alternatifleri de bulunuyor. Örneğin;
– Arama motoru optimizasyonu (SEO) fiyatlandırmaları
– E-posta gönderim fiyatlandırmaları
– Online PR / Sosyal medya pazarlama fiyatlandırmaları
– Advergames fiyatlandırmaları
– Satış ortaklıkları (Affiliate Marketing) fiyatlandırmaları
İnternet reklamlarında hangi fiyatlandırma seçeneğinin kullanılacağı, reklamverenin pazarlama stratejisine ve hedef kitlesine göre değişkenlik gösterebilir. Reklam bütçesi de kullanılacak reklam türüne göre planlanmalıdır.